Ontdekken van talent zonder extra inspanning

geplaatst in: Uncategorized | 0

Heb jij dat ook? Dat je soms even zo’n heel helder moment hebt met een idee over wat je graag zou willen doen?

Ik heb ze regelmatig, is het een gevolg van een creatieve geest? Meestal op de fiets met de wind op mijn neus en weidse graslanden als decor langs mijn geraas.

En zojuist had ik een leuk momentje tijdens een lunch. Aan het water recht voor het kantoorpand, zag ik twee meerkoeten en gaf ze een klein stukje korst van mij tosti. Direct daarna klonk er een lief piepje van achter hen, komend uit een eilandje met waterplanten. Verscholen achter het riet zit daar een jonge meerkoet duidelijk te maken dat hij (of zij) ook el zin heeft in een stukje van mijn lunch. 

Die ontdekking maakt mij blij. Dat ik even leeg genoeg was om dat te kunnen horen, dat kleine kwetsbare piepje opmerken tussen de ruis in mijn gedachten, wat tot een ontdekking leidde! En dan zet ik meestal mijn verlangens, wensen en ambities neer. Ik wil de ruimte hebben om moois te ontdekken en te zien in wat er al is.

Zoals in de klas, waar het lastig is om op zo’n manier naar iedere leerling te kijken temidden van nog 29 andere leerlingen. Ik zou willen dat ieder kind gezien wordt en kan vertrouwen opdat hij of zij  krijgt wat nodig is. En dat zien is lang niet geweest. Hopelijk hebben de kinderen die niet naar school konden, wel het gevoel gehad dat ze er nog waren en meetelde op school. Ook al kwamen (of komen) ze niet goed tot “werk”. 

Laten we eens de ruimte nemen om goed kijken en luisteren. Kinderen leren op 3 gebieden; auditief(horen), visueel (zien) en kinetisch (bewegen). Bekijk ze eens van die kant. Kijk op van het werkboek, het schrift of boek. Leg de pen even neer en kijk! Observeer en zie!

Even een tel ruimte en laat de informatie naar je toekomen. 

Laat hetgeen wat je ziet even landen en zet het dan neer, stevig! En dan krijg je een antwoord op deze vragen: Waar hebben de leerlingen behoefte aan, wat hebben ze nodig? Wat zorgt ervoor dat het kind “aan’ gaat en mee kan en wil komen. Wat beweegt deze kinderen en zet ze in beweging?

Dat antwoord, schrijf het op, sla het op, stop het in een mapje, in een tasje of koffer en neem het mee. Naar ieder overleg en naar volgend jaar.

En vindt je dit nou best moeilijk in de hectiek van de klas en wil je meer ruimte om te kunnen zien?

Bel ons dan! Want wij kunnen ter werkdrukverlaging of extra handen voor de klas een creatieve docent voor je regelen die de leerlingen een dag(deel) komt lesgeven. De leerlingen stappen in de wereld van een kunstenaar, muzikant, theatermaker, poëzie schrijver, techneut, wetenschapper, hiphopper, danser, filmmaker, scriptschrijver enzovoorts.

Ervaar wat je voor elkaar krijgt als je wat tijd en ruimte neemt!!

Doe direct een aanvraag voor ondersteuning (ook ter werkdrukverlaging of extra handen voor de klas):

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *