Interview met Leontien

Leontien is een van de docenten die met regelmaat op basisscholen invalt. Met dit interview willen wij de mogelijk bieden om kennis te maken met Leontien.

Wie is Leontien?

Mijn naam is Leontien, ik ben 49 jaar oud en woon in Zaltbommel. Sinds februari ben ik werkzaam via Talentiko. 

Hoe ben jij bij Talentiko terechtgekomen? 

Ik was op zoek naar nieuwe mogelijkheden om les te geven. Op de scholen van mijn kinderen heb ik veel gedaan en hielp ik mee waar mogelijk. Ik heb twee kinderen die zeer moeilijk lerend zijn en heb me veel beziggehouden met hun opvoeding. Hierdoor was het voor mij niet mogelijk om me veel te focussen op mijn werk. 

Ik ben kunstenaar en heb een atelier waar ik mij destijds ook veel mee heb beziggehouden. Vanuit de kunst vind ik het heel leuk om kinderen hierin mee te betrekken. Ik was altijd al veel bezig op het vlak van educatie en kunst. Ik heb les op de tekenschool en de jeugdtheaterschool gegeven maar er ontstond bij mij meer behoefte aan structuur en ik wilde hier serieuzer mee aan de slag gaan. Via, via ben ik toen bij Talentiko terechtgekomen. 

Wat voor soort lessen geef jij op scholen?

Ik probeer een lesdag op een school vaak conceptmatig aan te vliegen. Hierdoor staat zo een dag in het teken van een bepaald(e) thema, kunstenaar, verhaal of gedachtegoed. Zo probeer ik een dag creatief in te vullen. Verder ik verwerk ik educatieve termen in de lessen. Denk bijvoorbeeld aan een bepaalde tijdsstroom in de kunst of bepaalde technieken van kunstenaars. 

Ik werk vaak vanuit een verhaal. Soms maak ik een verhaal van een kunstenaar of een stroming, maar vaak werk ik ook met een letterlijk verhaal uit een kinderboek. Ik gebruik hierbij wel kunstkinderboeken, het zijn dan ook juist de meer abstractere verhalen die ik voor mijn lessen gebruik. 

Mede hierdoor zijn mijn lessen eigenlijk het beste te beschrijven als een mengsel van dramatechnieken en bezig zijn met je handen.

Ik doe zelf mixed media. Ik gooi letterlijk alles door elkaar heen, aan materialen, verbindingen, 2D, 3D, verschillende technieken ect. Ik ben opgeleid als conceptstylist, dus dat conceptuele zit er altijd onder. Ook heb ik de opleiding docentdrama gevolgd, deze heb ik alleen niet afgerond. Mede hierdoor zijn mijn lessen eigenlijk het beste te beschrijven als een mengsel van dramatechnieken en bezig zijn met je handen.

Hoe ziet een lesdag op school er voor jou uit?

Voor mij is het allereerst even verkennen. Je komt namelijk soms op scholen die je helemaal niet kent. Ik stel me als eerst even voor en ga dan het lokaal scannen. Ik heb altijd vrij veel materialen bij me als ik op een school aankom, omdat ik het leuk vind dat kinderen met zo veel mogelijk andere spullen kunnen werken dan ze gewend zijn. Ik probeer ze daar altijd de tent een beetje mee uit te lokken, zodat ze op een andere manier kennis maken met de verschillende mogelijkheden van nieuwe materialen. 

Goed kennis maken met de kinderen vind ik belangrijk. Vaak start ik met een intro over mezelf en een intro van de kinderen. Ik wil even goed de tijd te nemen zodat ze weten wie ik ben, maar dat ik andersom ook weet wie zij zijn. Ik wil dan niet alleen weten wie de kinderen individueel zijn, maar ook hoe ze zijn als groep en hoe ze zijn als school. 

Verder vind ik het heel belangrijk om de kinderen mee te geven dat er geen goed of fout is. Ze mogen als kunstenaar aan de slag en daar hoort denken als een kunstenaar ook bij. Omdat ik mijn lessen benader door middel van een verhaal, ontstaat er vanuit daar vaak ook een opdracht. Soms zijn kinderen heel snel met iets klaar, ik probeer ze echt uit de tent te lokken. Hierdoor moeten ze af en toe eerst over een drempel heen. Kinderen vinden het fijn om persoonlijke aandacht te krijgen en samen in mogelijkheden te werken. Ze gaan aan de slag en zijn dan niet meer te stoppen. 

Aan het einde van de les maak ik altijd een presentatietafel waar alle leerlingen toch even hun werkje moeten laten zien en ze hier een stukje over kunnen vertellen. 

Wat is jouw doel bij het lesgeven?

Wanneer ik voldaan naar huis rij is wanneer ze aan het begin van de dag in hun hoofd zitten en niet goed weten wat ze willen maken, maar dit later helemaal vergeten en aan het einde van de dag een object af hebben waar ze niet over kunnen ophouden. Wanneer de kinderen zo gefocust zijn en zichzelf helemaal kunnen verliezen in het project, vind ik dat het leukste om te zien.

Leontien