Interview met Ina

Ina is een van de docenten die met regelmaat op basisscholen invalt. Met dit interview willen wij de mogelijk bieden om kennis te maken met Ina.

Wie is Ina?

Mijn naam is Ina, ik ben 60 jaar oud en woon in Zeist. Sinds mei 2019 ben ik werkzaam via Talentiko. 

Hoe ben jij bij Talentiko terechtgekomen? 

Ik ben theatermaker en poppenspeler. Ik heb via Kind & Co en andere bedrijven vaak voorstellingen gespeeld op verschillende BSO’s en scholen. Ik werd getipt door iemand, dat creatieve invaldocenten in Zeist was gestart en dat ze nieuwe creatieve invaldocenten zochten.

Daarvoor heb ik een jaar voor Lukida gewerkt, een soort organisatie als Talentiko maar dan in Amsterdam. Qua samenwerking was dat helaas geen succes. Beloftes die gemaakt werden kwamen ze niet na, hierdoor haakte ik op een gegeven moment af. Ik sloot me aan bij Talentiko, naast de voorstellingen die ik geef en mijn poppentheater. Ik ben zelfstandig ondernemer en de combinatie werkt voor mij heel goed.

Wat voor soort lessen geef jij op scholen?

Ik geef een combinatie van drama lessen, poppenspel en beeldende lessen. Het is een hele dag dus de combinatie werkt het beste. Ik gebruik vaak poppenspel in mijn lessen en laat de kinderen zelf poppen maken.  Daarnaast speel ik mijn voorstelling voor de klassen en naar aanleiding daarvan wordt een thema uitgewerkt. De kinderen maken met dit thema tekeningen of kleine verhalen en theaterscripts. Ook gebruik ik de VTS (visual thinking strategie) om kinderen naar Kunst te laten kijken.

Hoe ziet een lesdag op school er voor jou uit?

Soms word je op het laatste moment opgeroepen, een spoedopdracht. Dan kom je tussen 8 en half 9 aan en zijn ze super blij dat je er bent. De kinderen gaan eerst even lezen, dat doen heel veel scholen. Ik stel me even voor en ik zeg dat we een creatieve dag gaan beleven. Vaak zegt dit ze helemaal niks en krijg ik de vraag; ‘Juf, gaan we ook nog rekenen?’ Dan zeg ik; ‘Nou, dat gaan we doen, maar dan op een hele andere manier.’

Eerst doen ze de dingen waar ze gewend mee zijn vooral voor de kleuters is dat heel fijn.  Dan doen we dramaopdrachten, een korte warming-up, bijvoorbeeld het spel 1,2,3, bij drie beeld je een dier of iets anders uit. Daarna volgt een namenrondje en benoem ik het thema dat we in de les gaan behandelen.

Met dit thema zoals in de Kinderenboekenweek: “terug naar vroeger”, gaan ze beeldend werken. Ze zien de materialen die ik bij me heb en aan de hand daarvan leg ik uit wat we met deze materialen gaan doen. Onder aanleiding van bepaalde vragen, kijken ze met de materialen die in aanbiedt hoe we het thema gaan uitwerken. Ze maken zelf iets, bijvoorbeeld een pop of een kort(e) act/ theaterstuk. Deze worden uitgewerkt en gerepeteerd. Een uur voordat de dag wordt afgerond laten ze de creaties aan elkaar zien en evalueren we met de klas wat ze ervan vonden, wat het allerleukste was of dat ze nog een tip hebben voor mij.

Wat zijn de materialen die jij tijdens de lessen gebruikt?

Als we poppen maken heb ik karton, papier en wc rollen bij me. Ook heb altijd lapjes stof bij me, een hele doos vol. Ook kan ik af en toe kostuums lenen die ik meeneem, dit helpt de kinderen om personages beter uit te beelden. Verder zorg ik vaak voor verschillende petten, hoeden en andere attributen.

Als we een poppenspel uitbeelden maken ze vaak kleine poppenkasten of spelen ze in een open decor. Ik heb dan een standaard bij me, waar ze door middel van een doek, achter kunnen spelen. Verder heb ik veel versierspullen die ik mee kan nemen. Ik spaar al ik weet niet hoe lang wc-rollen, daar kun je bijvoorbeeld mooie hoedjes van maken. Door ze kleine voorbeelden te geven moedig ik ze aan om zelf aan de slag te gaan met de materialen.

Wat is jouw doel bij het lesgeven?

Als ze aan mij vragen; ‘Juf, wil jij het maken?’ dan zeg ik; ‘Nee, dat is juist onderdeel van de les, dat je leert om jouw manier te vinden’. Ik help ze wel onderzoeken wat de mogelijkheden zijn en als het niet wordt wat ze in het begin hadden bedacht dan help ik ze met het ontdekken of er nog iets mist, of dat dit het gene is wat het kind nu kan en dat we het hierbij laten. Ik probeer ze in mijn lessen dan ook mee te geven dat wat ze wel al kunnen al heel goed is en dat onderzoeken wat nog meer kan een leuke uitdaging is.

Verder wil ik zelf plezier hebben in het werk wat ik doe en ga ik zelf op onderzoek. ’ Als je geen dingen doet die je nog nooit hebt gedaan, leer je het ook niet. Door je fantasie en creativiteit te gebruiken kun je nieuwe dingen verzinnen. ‘In het kort: ik kan het niet juf en weet niet hoe het moet’ is dan een uitnodiging om door verschillende manieren te onderzoeken en te ervaren wat er wel mogelijk is.

Ik vind het leuk om te zien dat kinderen versteld staan van wat ze hebben gemaakt en echt denken; ‘Wow, het is goed gelukt.’ Kinderen bloeien echt op en vinden het heel leuk. Ze komen dan naar me toe en zeggen; ‘Juf, we hebben helemaal niet gewerkt vandaag.’ ‘En wat heb je wel gedaan vandaag?’ vraag ik. Dan komt een hele lijst van creatieve uitingen en samenwerking. ‘Je hebt dus behoorlijk hard gewerkt en het was leuk zo te horen!’

Door je fantasie en creativiteit te gebruiken kun je nieuwe dingen verzinnen.

Wat is een gebeurtenis op school die jou is bijgebleven?

Ik moet gelijk aan een school in Nieuwegein denken. Daar zat een meisje die 2 of 3 jaar geleden met haar ouders naar Nederland was gevlucht. Ze zat in groep 3 volgens mij en was al veel volwassener dan de rest. Ze had moeite met mij omdat ik een nieuwe leerkracht was.  Ze moest heel erg aan mij wennen en huilde in het begin van de les.  Ik speelde een poppenverhaal dat ging over ridders en een prinses die heel graag op avontuur wilde. De prinses wilde niet thuisblijven en ging mee met de ridder op avontuur.

Na dit verhaal keek ze me met glinstering in haar ogen aan. ‘Dat heb ik ook gedaan juf’, zei ze toen ‘Ik ben ook op avontuur geweest met papa en mama en mijn zusje’. Daarna was het ijs gebroken en heeft ze prima meegedaan.

Tot slot wil ik nog kwijt dat ik heel blij ben met Irma en Shanna van Talentiko. Ik werk graag voor ze als Kunstdocent.

Ina