Interview met Hotze

Hotze is een van de docenten die met regelmaat op basisscholen invalt. Met dit interview willen wij de mogelijk bieden om kennis te maken met Hotze.

Wie is Hotze?

Mijn naam is Hotze, ik ben 61 jaar oud en woon in Nijkerk. Sinds oktober 2020 ben ik werkzaam via Talentiko. 

Hoe ben jij bij Talentiko terechtgekomen? 

Ik werkte tot 1 juli 2019 op een basisschool in Baarn. Later vorig jaar had ik met de directeur van die school een exitgesprek. Tijdens het gesprek begon hij over de creatieve inval. Er was een creatieve invaldocent langs geweest en daar was hij erg enthousiast over. Die les ging toevallig over afval. “Is dat niet wat voor jou?” Vroeg hij mij. Het leek mij hartstikke leuk, dus ben ik hier later over in gesprek geweest met Irma. 

Inmiddels was het maart en brak de pandemie uit. In de tussentijd heb ik een ondernemerscursus gedaan en een ondernemingsplan geschreven. Nu heb ik 6 maanden de tijd om het ondernemer zijn uit te proberen. Het zijn van een creatieve invaldocent sprak mij heel erg aan, juist omdat het op de basisscholen vooral kennis, kennis, kennis is en alle creatieve zaken naar achteren worden geduwd. Vandaar dat ik nu via Talentiko werkzaam ben.

Wat voor soort lessen geef jij op scholen?

Op de basisschool noemen ze mijn lessen technieklessen, dat is sinds dit jaar ook een nieuw vak op vele scholen. Mijn lessen zijn het beste te beschrijven als een combinatie van wetenschap, techniek en natuur (science in 1 woord samengevat) en improvisatietheater. Een dag vullen met beide lessen voor de kinderen is veel te lang, dus wissel ik de lessen af.  

Ontwerpend leren doe ik nu vooral. Ik verzin vaak verschillende opdrachten in verschillende thema’s waarmee ik kinderen iets leer ontwerpen.

Hoe ziet een lesdag op school er voor jou uit?

Leontien beschreef eigenlijk hoe het bij mij ook voornamelijk gaat. Eerst de introductie met de directeur, collega die daarnaast staat of een intern begeleider. Daarna kijk ik of ze een plattegrond hebben en hoe het met de absentie zit. Ook is het altijd belangrijk om het digitale bord aan te zetten, waarna ik op zoek ga naar de materialen die ik nodig heb voor de les die ik dan ga doen.  

Het eerste uur ben ik vooral bezig met het kijken naar de dynamiek in een groep. Ik stel me altijd even voor en vraag ook of de kinderen dit willen doen, waarna ze vragen aan mij mogen stellen. Soms doe ik dit in een kring en anders als ze dit niet gewend zijn, klassikaal, frontaal. 

Oudere groepen laat ik vaak eerst stillezen. Zo krijg ik de tijd om in zo’n klas te kijken waar alles staat. Bij de kleuters kies ik ervoor om ze te laten kiezen via een bord. Ze kunnen dan kiezen in welke hoek ze willen gaan zitten. Ik beweeg ’s ochtend vaak een beetje met een klas mee. Na de kleine pauze begin ik eigenlijk pas echt met mijn les.

Afhankelijk van een groep begin ik met ontwerpend leren of drama. Drama is vaak lastig om te doen als je een klas nog niet kent, dit doe ik dus vaak pas als tweede onderdeel. Tussendoor doe ik veel bewegingsspelletjes, een soort energizers, waarna ze vervolgens weer verder gaan met ontwerpend leren. Zo probeer ik het ontspannen en inspannen af te wisselen. Met ontspannen bedoel ik de dramalessen en het inspannen iets ontwerpen.

Hoe kom jij aan inspiratie voor je lessen? 

Ik heb de wetenschapslessen ook gegeven op de school in Baarn. Hierdoor heb ik een hele doos vol met allerlei verschillende lessen. Het is voor mij makkelijker als ik vanuit een thema kan werken. Nu probeer ik wat thema’s uit, vaak sluiten deze aan op bepaalde onderwerpen. Daar komt wel veel voorbereiding bij kijken. 

Ook staan er ontzettend veel ideeën op het internet en heb ik ook allerlei boekjes waar ik inspiratie vandaan haal. Ik heb nog lang niet alles gedaan en zou daarom nog wel honderden verschillende lessen kunnen geven. 

Probeer de lucht eens met vegen in te kleuren in plaats van het gehele oppervlak blauw te willen maken.

Wat is jouw doel bij het lesgeven? 

De kunstzinnige insteek van out of the box denken. Het niet altijd binnen de lijntjes willen kleuren. Probeer de lucht eens met vegen in te kleuren in plaats van het gehele oppervlak blauw te willen maken. Je ziet zo veel standaard tekeningen en kleurplaten nu in de klassen liggen. 

Met het ontwerpen wil ik dat de kinderen eerst een mindmap maken. Als we bijvoorbeeld met het onderwerp tijd werken en je het woord tijd midden op je blad neerzet, kun je daar ook een klok van maken. Van de lijnen die de woorden verbinden kun je bijvoorbeeld weer wijzers maken. Ik vind het leuk als de kinderen daar een beetje creatief mee omgaan. 

Out of the box denken is voor mij de belangrijkste tool bij het lesgeven elke dag. Dat het creatieve je prikkelt. Veel kinderen hebben een vaste manier van denken. Een huis moet bijvoorbeeld een schoorsteen hebben en dat vind ik jammer. 

Wat is een gebeurtenis op school die jou is bijgebleven?

Ik gaf een keer een les aan een kleuterklas. Een kind uit de groep had het boek ‘Hotze De Botskabouter’ meegenomen, een boek wat ik thuis ook heb. Ik vond dat ontzettend leuk om te zien. Die kinderen waren vooraf al bezig met mijn mij en mijn naam. Ook kwam een kind uit groep 5 of 6 een keer naar me toe en vertelde mij met grote verwondering dat het de eerste keer was dat hij een meester voor de klas had staan. Er zitten ook kinderen tussen die mij een knuffel geven op mij buik en vertellen dat ze het heel erg leuk vonden. Dit zijn voor mij de mooiste momenten.

Hotze