Het bespreken van leerlingen met een speciale behoefte

geplaatst in: Uncategorized | 0

In deze Vodcast afleverling wordt de omgang met leerlingen met een speciale behoefte besproken. Denk hierbij aan leerlingen met autisme, ADHD of hoogbegaafdheid. Deze leerlingen kunnen gevoeliger zijn voor bepaalde prikkels in de klas. Talentiko docent Marie-Jose heeft ervaring in het lesgeven aan deze leerlingen en bespreekt hoe zij omgaat met bepaalde situaties.

Over Marie-Jose

Marie-Jose is van oorsprong kindertherapeut maar is in de Covid-19 periode aan de slag gegaan vakdocent voor Talentiko. Zo is Marie-Jose Yoga mindfulness docent en geeft zij creatieve lessen in beeldende vorming. In haar lessen combineert zij beeldende vorming met filosofie. Zo filosofeert zij met de leerlingen over het leven, een thema, een seizoen of leefomstandigheden.

Marie-Jose geeft zelf aan dat haar hart bij kinderen ligt met een aanpassingsprobleem. Dit zijn vaak de leerlingen die niet geheel goed in het gareel passen. Zo ziet en merkt zij al vaak aan de leerlingen hoe zij zich voelen in de klas. Vooral de onrust merkt zij snel op.

Omgang met de situatie

Marie-Jose beschrijft een situatie waarin zij in een klas werkte met hoogbegaafde leerlingen die erg gevoelig waren voor prikkels. Zo kunnen zij al overprikkeld raken door te veel licht in het klaslokaal. Marie-Jose gaat hier mee om door gehoor te geven aan bepaalde wensen en de leerlingen op hun gemak te stellen en het gesprek aan te gaan. Zo stelt zij zichzelf voor en laat zij de leerlingen weten wat ze die dag gaan doen. Ook vertelt zij dat zij geen cijfers geeft op die dag en dat de leerlingen zichzelf mogen zijn. Daarnaast mogen de leerlingen fouten maken, omdat je van fouten leert!

Wel geeft Marie-Jose duidelijk haar eigen grenzen aan. Zo is ze ook duidelijk en streng als iets niet wordt gehandhaafd. Maar ze haalt ook input uit de leerlingen. Zo vraagt ze wat ze gewend zijn, wat hun vaste juf of meester doet enz.

Marie-Jose heeft enorme “voelsprieten”. Als zij merkt dat de leerlingen niet geconcentreerd zijn op de les gaat zij opzoek naar een ander ingangetje om de leerlingen te boeien. Dit doet zij vaak door de leerlingen erbij te betrekken. Zo stelt zij vragen aan de leerlingen als “wat zou jij doen” of “wat vind jij daarvan?”

Leerdoelen

De voornaamste leerdoelen van Marie-Jose hebben met motoriek en omgangsvormen te maken. Het belangrijkste is de sociale vaardigheden en de motorische vaardigheden. Om deze leerdoelen te behalen probeert zij ook rustmomenten te creëren in de klas, om de leerlingen in stilte te laten werken.

“Het belangrijkste vind ik al dat je respect hebt voor elkaar en voor elkaars spullen.”

Behoeften bespreekbaar maken

Het bespreken van een speciale behoefte gaat volgens Marie-Jose ook heel erg over het weten wat en wie je zelf bent. Zo wil Marie-Jose de leerlingen stimuleren om hun eigen behoeften te ontdekken en dit ook duidelijk uit te spreken naar anderen. Zo vertelt Marie-Jose dat de leerlingen zich vaak onbegrepen voelen en zij daar in wilt bemiddelen. Want hoe zorg je ervoor dat een ander begrijpt wat je bedoeld?

Gouden tips

Marie-Jose geeft aan zelf ook boosheid of ongeduld te voelen als iemand door haar heen gaat praten. Maar volgens haar is het belangrijk om op deze momenten zelf rustig te blijven. Daarnaast geeft zij aan dat je ook vanuit het perspectief van het kind moet proberen te kijken. Je weet, zeker als je maar 1 dag voor de klas staat, nog niks over wat het kind heeft meegemaakt/de achtergrond. Dus het is belangrijk om niet te snel te oordelen over een kind. Je moet het kind ruimte geven om zichzelf te zijn, binnen het eigen kader. Zo laat Marie-Jose ook de leerlingen een eigen kader tekenen. Zo kunnen zij aangeven wat zij nodig hebben en voelen zij zich de baas binnen hun eigen kader.

Tot slot geeft Marie-Jose ook aan dat het belangrijk is om op je ademhaling, je stem en je mimiek in je gezicht te letten. Want leerlingen voelen heel snel je stemming aan! Dit kan dus ook de toon bepalen als jij een gehele lesdag moet verzorgen.

Deel je expertise

Heb jij ook zin om ook een keer langs te komen voor een Vodcast gesprek, over een topic die bij jou op het lijf is geschreven? Stuur dan even een mailtje naar info@talentiko.nl

Wil jij op de hoogte blijven van onze Vodcasts? Dan zou ik zeker even abonneren op ons YouTube kanaal en deze blogs en onze socials in de gaten blijven houden!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *